Zondag 3-8 Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Erik, Lieke, Libin en Yue Timmermans - WaarBenJij.nu Zondag 3-8 Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Erik, Lieke, Libin en Yue Timmermans - WaarBenJij.nu

Zondag 3-8 Beijing

Door: Erik Timmermans

Blijf op de hoogte en volg Erik, Lieke, Libin en Yue

03 Augustus 2014 | China, Peking

Vandaag is het "hebbesdag" van Libin. Vandaag precies 11 jaar geleden kregen we haar in Nanning en nu 11 jaar later zijn we terug in China op minder dan 3 uur vliegen van waar we haar kregen. Heel speciaal!

Vanmorgen weer wat uit kunnen slapen en daarna lopend naar het ontbijt. Ons guesthouse bestaat uit 2 gedeelten en het ontbijt is in het andere deel, 100 mtr. verderop. Het is een simpel Westers ontbijt, maar wel lekker.
Vandaag staan het plein van de Hemelse Vrede en shoppen op de Silkmarket op het programma. Na het ontbijt lopen we naar het dichtstbijzijnde metrostation. Inmiddels hebben we voldoende ervaring met de metro opgedaan in Shanghai en Guangzhou om zelf de weg te kunnen vinden. Het gaat dan ook gemakkelijk om de juiste kaartjes te kopen (kosten voor 4 personen omgerekend € 1,00 !!). Als we uit de metro komen zien we het plein van de Hemelse Vrede voor het eerst met heel veel mensen er op en er omheen. 11 jaar geleden was het hier, ondanks het feit dat juli en augustus ook in China de vakantiemaanden zijn, heel erg leeg en stil a.g.v. de SARS epidemie die net achter de rug was. 8 jaar geleden was het eind november veel te koud om lang op het plein te blijven. Nu is het en heel druk en ook nog heel warm. Het is vandaag bewoĺkt en er lijkt heel veel smog te hangen. We drinken dan ook veel water en eten verpakt ijs.
Na het plein van de Hemelse Vrede lopen we richting een grote winkelstraat. We weten van 8 jaar geleden nog dat daar een McDonald's zit. Toen was het om op te warmen i.v.m. de kou, nu is het voor de airco en lunchen. Het is heel druk bij de Mc en we ervaren weer eens hoe brutaal chinezen zijn. Ben ik midden in een bestelling door op een kaart met foto's aan te wijzen wat we willen hebben, pakt een Chinese dame zonder te blikken of te blozen mijn kaart af. Hierop volgde een "kleine" correctie in het nederlands. Gevolg: dame boos, krijgt ook nog woorden met de mevrouw van de Mc en loopt uiteindelijk boos weg.
Na de McDonald's gaan we richting de Silkmarket. Ik dacht dat het niet zo ver van de winkelstraat was en we besloten te gaan lopen. Onderweg zien we de nodige dure winkels en een showroom van Audi. In de showroom staat een race-auto, dus even naar binnen voor een paar foto's. Binnen staan er Audi modellen die de meeste chinezen zeker niet kunnen betalen.
Na 3 kwartier lopen komen we bij de Silkmarket aan. 11 jaar geleden was dit nog een markt met winkeltjes in de buitenlucht met soms een soort van marktkramen. 8 jaar geleden was de markt al verplaatst naar binnen en was een groot deel van charme verdwenen. Wel probeerden de handelaren je nog hun winkel binnen te halen of terug te halen. Nu is ook de laatste charme grotendeels verdwenen. Ze mogen nu niet meer over de drempel van hun winkeltje. Bij het langs lopen roepen ze je naar binnen. Ben je eenmaal binnen dan begint de handel. Uitkiezen, eventueel passen en dan als laatste onderhandelen over de prijs (bij elk winkeltje staat op een sticker dat de prijs staat aangegeven, maar dat is niet zo en daarnaast komen ze zelf met rekenmachine voor het ingeven van de prijs). De laatste fase is bieden en tegenbieden. Uitgangspunt is om 35-40 % van de vraagprijs te betalen. Willen ze de geboden prijs niet accepteren, dan loop je het winkeltje uit (er zijn nog wel minimaal 5 winkeltjes die hetzelfde produkt verkopen). In de meeste gevallen komen ze je, uit hun winķeltje hangend, naschreeuwen dat je terug moeten komen omdat de prijs alsnog accoord is. Zo hebben we vandaag o.a. nieuwe All-Stars voor Libin, een nieuwe zonnebril voor mij en een jas voor Lieke gekocht. Komende donderdag moeten we nog even terug, want ik hebben blouses op maat laten maken en die moet ik ophalen en we willen nog naar shirts kijken.
Na de Silkmarket snel naar het guesthouse, want er moet nog lekker gegeten worden. Libin mag kiezen wat we eten, omdat het haar "hebbesdag" is. Als we thuis waren geweest waren we gaan wokken, maar hier wordt het o.a. sizzling beef en fried rice.

• 04 Augustus 2014 - 20:04

Xandra:

Hoi Allemaal,

Allereerst nog gefeliciteerd met de "hebbesdag" van Libin. Heerlijk na al die avonturen lekker shoppen in Being.Geniet nog van jullie laatste week.