Donderdag 7-8 Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Erik, Lieke, Libin en Yue Timmermans - WaarBenJij.nu Donderdag 7-8 Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Erik, Lieke, Libin en Yue Timmermans - WaarBenJij.nu

Donderdag 7-8 Beijing

Door: Erik Timmermans

Blijf op de hoogte en volg Erik, Lieke, Libin en Yue

07 Augustus 2014 | China, Peking

Onze laatste dag in Beijing :-(( . Zoals ik gisteren al schreef is het vandaag restjesdag. Dit betekent dat we vandaag nog dingen doen die we vooraf niet gepland hadden.

We moeten vandaag vroeg ontbijten, want we willen om 9.15 uur de metro hebben naar de dierentuin. De dierentuin van Beijing heeft namelijk panda's en die willen we toch ook nog zien. Sommige gezinnen gaan hier speciaal voor naar Chengdu, maar dat paste niet in ons reisschema en alleen naar Chengdu voor de panda's is ook wat prijzig. We waren om 9.30 uur in de dierentuin. Het was er al aardig druk. Vooral bij het pandaverblijf. Er waren er 2 buiten en 2 binnen. We hebben er een hele hoop foto's van gemaakt. Libin zelfs 60 (!!), want ze waren zo "cute". De rest van de dierentuin hebben we gelaten, want die is niet zo de moeite en we hadden nog meer te doen.
Van de dierentuin met de metro naar de Temple of Heaven (tempel van de hemel). Deze tempel ligt op een heel groot terrein midden in Beijing en is omgeven door een grote tuin en diverse andere tempeltjes en bouwsels. 8 jaar geleden, toen we Yue ophaalden, konden we hier niet langer dan één uur blijven vanwege de koud. Daarnaast stond de tempel in de steigers vanwege een renovatie. Nu is het prachtig weer. We komen door een zij-ingang binnen en lopen via de tuin, in de schaduw van de vele bomen, naar de hoofdingang. Van hieruit lopen we eerst naar bouwsel dat de 9 hemels voor moet stellen. De middelste steen is "de hemel". Daaromheen liggen 9 cirkels, die de 9 hemels voor moeten stellen. De eerste cirkel bestaat uit 9 stenen. Elke volgende cirkel bestaat uit 9 stenen meer, zodat de buitenste hemel uit 81 (9×9) stenen bestaat. Na dit bouwsel bezoeken we een kleinere tempel, die is omgeven door een ronde muur. Volgens de beschrijving moet deze muur een speciale accoustiek opleveren. Vanuit deze tempel open we door een grote poort en komen we op de promenade die naar de Temple of Heaven gaat. Dit is een prachtige grote tempel, die op het hoogste punt van het complex ligt. Vanaf deze verhoging heb je een mooi uitzicht over het complex, maar ook over Beijing. De tempel is open om foto's te maken door 3 openingen. Als we bij de grootste opening staan maken we weer eens kennis met de onbeschoftheid van de chinezen. Een grote chinees vindt dat hij niet hoeft tecwachten op zijn beurt en duwt eerst mij en daarna Libin op een lompe manier opzij.
Na het bezoek aan de Temple of Heaven gaan we naar onze derde en laatste bestemming van vandaag en ons bezoek aan Beijing, de Silkmarket. Hier zijn we afgelopen zondag al wezen shoppen, maar we willen nog wat extra dingen kopen. Daarnaast heb ik zondag 2 nette shirts aan laten meten bij een Chinese kleermaker. Deze shirts zijn nu klaar en meten opgehaald worden. De shirts zien er goed uit. Omgerekend € 40,00 voor 2 op maat gemaakte shirts is geen geld. Naast de shirts worden ook de t-shirts en schoenen shops nog bezocht en wordt er nog flink gehandeld, zodat we met een aantal tassen richting ons guesthouse gaan. De terugreis met de metro naar ons guesthouse verloopt goed, maar het is wel spitstijd. Dit betekent dat je soms niet om kunt vallen in de metro al zou je willen.
Vanavond voor de laatste keer heerlijk gegeten in ons guesthouse. Libin had vooraf het menu al bepaald. Sizzling beef en sizzling chicken, broccoli met knoflook en gebakken rijst met ei. Heerlijk was het weer en we zullen het tijd wel gaan missen denk ik.

Morgenvroeg hoeven we niet vroeg op, want we hoeven pas uit te checken als we naar het vliegveld gaan en dat is om 11.30 uur. We moeten wel voor 10.00 uur ontbeten hebben, dat is de enige tijdsdruk. Morgenvroeg dus nog ontbijten en de koffers inpakken. Misschien gaan we, vooral voor de lol, nog naar een schoenmakertje hier in de hutong om de schoenen van Libin te laten repareren. Kijken of de nog een mooi verhaal oplevert.

We vertrekken morgen om 14.50 uur plaatselijke tijd (8.50 uur in Nederland) naar Kopenhagen. Vandaaruit vliegen we door naar Amsterdam, waar we rond 21.00 uur zullen landen. We zullen zeker moeten wennen, want het leven hier is toch heel anders dan in Nederand. Dat is zeker!

Tot morgen!!!!!