Maandag 4-8 Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Erik, Lieke, Libin en Yue Timmermans - WaarBenJij.nu Maandag 4-8 Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Erik, Lieke, Libin en Yue Timmermans - WaarBenJij.nu

Maandag 4-8 Beijing

Door: Erik Timmermans

Blijf op de hoogte en volg Erik, Lieke, Libin en Yue

04 Augustus 2014 | China, Peking

Voor vandaag was er regen voorspeld en deze voorspelling zou in de loop van de ochtend uitkomen en hoe. Na het ontbijt vertrekken we met de metro naar de Verboden Stad. Daar hebben we afgesproken met een nederlands sprekende gids. Om bij de ingang van de Verboden Stad te komen moeten we een gedeelte van het plein van de Hemelse Vrede op. Om op het plein te komen moeten we weer door en security check (de chinezen zijn als de dood voor protestacties en aanslagen op het plein). Hiervoor staat echter een rij van zeker 50 meter. Dit zou een hele tijd duren, dus wij doen maar net of we het niet begrijpen en lopen langs de rij tot het hek en voegen dan in. De security check is voor mijn gevoel een wassen neus. Door een metaaldetectiepoortje en dan je tas/rugzak door een scanner. Blijkbaar mogen er geen waterflesjes mee het plein op. In mijn rugzakje zitten ook 3 flesjes, maar als mijn rugzakje naar de zijkant wordt gehaald voor controle roep ik "Hé, blijf van mijn tas!" en gebaar. Dit is blijkbaar voldoende om mijn rugzakje met rust te laten. Dus flesjes gewoon mee naar de Verboden Stad.
Onze gids staat al te wachten. Inmiddels is het al licht gaan regen. We kopen kaartjes en beginnen aan de rondgang door de Verboden Stad. De Verboden Stad is het grote verblijf midden in Beijing waar de keizers altijd hebben gewoon. Het is een heel groot complex met meerdere gigantische paleizen en heel veel bijgebouwen. Het is inmiddels hard gaan regenen en we proberen de overkappingen in het complex te gebruiken om droog te blijven (alleen Lieke had een paraplu meegenomen). We zien o.a. een aantal paleizen met keizerlijke tronen, de verblijven van de vrouwen van de keizer (sommige keizers hadden er wel 40!) en de tuin. Als we de Verboden Stad uitgaan regent het pijpenstelen. De metro ligt te ver om te lopen en dus nemen we eerst de bus naar het metrostation. We nemen de metro terug naar ons guesthouse en lopen terug. Als we er bijna zijn komen we een opstakel tegen. De weg waar we in moeten is over de gehele breedte voorzien van een grote plas. Er liggen wel een aantal stenen in, dus van steen naar steen hoppen wij over/door de plas terug.
Het blijft regenen deze middag. We besluiten om in het guesthouse te blijven en op de kamer wat te slapen (is soms ook nodig) en spelletjes te doen. Om 18.00 uur is het droog en gaan we op zoek naar de grote supermarkt. We vinden de supermarkt in de kelder van een grote shopping mall. We doen onze inkopen en besluiten om vanavond pizza te eten bij de Pizzahut (een keer geen chinees is ook wel lekker). Na het eten langs de kleine winkeltjes terug.

De weersvoorspelling voor de komende dagen is goed. Morgen kunnen we in de zon gaan wandelen door de hutongs (oude wijken van Beijing) en gaan we naar het Zomerpaleis. Tot morgen!