Woensdag 16-7 Guangzhou - Reisverslag uit Kanton, China van Erik, Lieke, Libin en Yue Timmermans - WaarBenJij.nu Woensdag 16-7 Guangzhou - Reisverslag uit Kanton, China van Erik, Lieke, Libin en Yue Timmermans - WaarBenJij.nu

Woensdag 16-7 Guangzhou

Door: Erik Timmermans

Blijf op de hoogte en volg Erik, Lieke, Libin en Yue

16 Juli 2014 | China, Kanton

Het is geweldig om te zien hoe jullie thuis meelezen en meeleven gezien de reacties op onze verslagen (en op de foto van mijn paraplu van gisteren). We wensen jullie dan ook veel leesplezier.

Vanmorgen op tijd opgestaan, want voor het ontbijt moesten de koffers ingepakt zijn. Direct na het ontbijt de laatste spullen in de handbagane en uitchecken. Om 10.00 uur komt het busje en Sophie om ons naar het vliegveld (ik moet uitkijken om niet airport te schrijven, want we spreken veel engels hier) te brengen. Het is het andere vliegveld van Shanghai, maar net zo groot als het vliegveld waar we vanuit Kopenhagen zijn geland. Echt chinees. Gigantische gebouwen, met heel veel loze ruimte.
Sophie gaat op het vliegveld nog snel naar de treinstation om onze treintickets voor later in onze reis op te halen. Dit duurt wat lang, waardooor het even spannend wordt of het geen racen over het vliegveld wordt, maar gelukkig komt ze nog op tijd en hebben we nog genoeg tijd om afscheid te nemen. We moeten zelfs nog even wachten op ons vliegtuig dat ons naar Guangzhou (de hoofdstad van de provincie waar Yue vandaan komt) zal brengen. Lieke en ik zijn de enige niet chinezen in het vliegtuig. Libin en Yue voelen zich best een beetje chinees.
Om 14.45 uur landen we op hef vliegveld van Guangzhou. Wederom heel groot (sorry dat ik in herhaling val) en heel modern. Toen we hier 9 jaar geleden voor Yue waren was het pas klaar. We hebbenconze bagage heel snel, want we zijn blijkbaar bijna de enigen met bagage. De chinezen reizen met alleen handbagage. Daarna snel naar buiten en op zoek naar Hannah. Hannah gaat ons de komen 1,5 week begeleiden. Zij komt uit het zuiden van China en spreekt ook het dialect dat men hier spreekt. We hebben haar snel gevonden en zij ons zegt ze achteraf. Ze zoekt gewoon 2 nederlanders met 2 Chinese kinderen.
Als we buiten komen weten we meteen dat het ander weer is dan in Shanghai. Hier is het ruim 35 graden, schijnt de zon, maar is het ook vochtig. Het voelt dus nog warmer. Na 40 minuten met het busjes komen we bij ons hotel aan. Het Victory hotel is gebouwd in Engels koloniale steil en ligt op Shamian eiland. Dit is een mooi gebied in Guangzhou, waar ook enkele consulaten staan. Het hotel is luxe te noemen. Een aardig contrast met ons hotel van de afgelopen 2 dagen in Shanghai.
Vanavond eerst een stuk door Shamian eiland gewandeld. In de avond komen de chinezen veel naar buiten om te ontspannen en te sporten. Soms is het aapjes kijken, maar al met al valt het mee. Tijdens het wandelen komen we langs een chique restaurant waar ze naar het normale Chinese eten ook allerlei vreemde vissen, maar ook slang en duif op het menu hebben staan. Hannah vraagt de meiden of ze duif willen proeven. De meiden zeggen nee, want ze kennen het niet, maar Hannah kan het niet laten en koopt toch een in olie gebakken duif om ze te laten proeven. De meiden waren eerst terughoudend, maar toen ze wisten hoe het smaakte, was vooral Yue niet meer te houden.
Na het wandelen gaan we met Hannah eten in een Chinees restaurant in de buurt van het hotel. Heerlijk gegeten en Hannah voelt vertrouwd. Ze betrekt de meiden er vaak bij en het eten smaakt weer heerlijk. Tijdens het eten heeft Hannah het programma voor de komende dagen aan. Morgen gaan we het archief om het adoptiedossier van Yue te bekijken. Overmorgen gaan we waarschijnlijk naar Maoming om het kindertehuis van Yue te bezoeken en de stad waar Yue vandaan komt verder te bekijken. Misschien verandert het plan van Maoming nog, want Hannah heeft te horen gekregen dat er een tyfoon (= Aziatische orkaan) in de richting van Maoming komt en we willen daar niet in terecht komen. Morgen krijgt ze van de directeur van het kindertehuis meer informatie en weten we of het bezoek aan Maoming doorgaat of verzet moet worden. Spannend en afwachten dus nog even.

• 17 Juli 2014 - 08:39

Saskia En Perry:

Wat een gaaf verhaal om te lezen. Wat bijzonder dat je nu zo dicht bij de plek bent waar jullie jongste meisje vandaan komt. Geniet van alle indrukken. Wij genieten met jullie mee!
    liefs,
    Perry, Saskia, Thijs en Luuk

• 17 Juli 2014 - 09:47

Familie Erdhuisen:

Ah, Guangzhou daar zijn we inmiddels ook al 2x geweest. Super voor jullie om alles terug te zien en af en toe dat beetje herkenning in het sterk veranderende China. Doe nu Hannah van ons de groeten, ze heeft ons toen ook prima geholpen in Cenxi omdat ze inderdaad het dialect daar kent. En wat het proeven van die duif betreft, Erwin neemt ze niet mee als avondeten naar de komende reunie in Duinrell. Geniet ervan!

• 18 Juli 2014 - 15:15

Paul, Petra, Xanne En Guusje:

Hi lieve vrienden,

wat een avondtuur. Heerlijk om weer te lezen hoe die lieve Sophie en Hannah het voor jullie zo prettig mogelijk maken. Bij het lezen komen er weer allemaal herinneringen naar boven. Geniet jongens want het is zo weer voorbij. Wij genieten nu nog constant van ons avontuur alweer 4 jaar geleden.
    Doe je Sophie en Hannah de hartelijke groeten van ons? Spannend morgen het tehuis van Yue. Had bij ons veel positieve impact. Je bent nu zo anders op reis dan toen je julllie meisjes gingen halen. Nu is het echt roots en vakantie. Heerllijk.
    Liefs van Paul, Petra, Xanne en Guusje