Dinsdag 5-8 Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Erik, Lieke, Libin en Yue Timmermans - WaarBenJij.nu Dinsdag 5-8 Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Erik, Lieke, Libin en Yue Timmermans - WaarBenJij.nu

Dinsdag 5-8 Beijing

Door: Erik Timmermans

Blijf op de hoogte en volg Erik, Lieke, Libin en Yue

05 Augustus 2014 | China, Peking

Vanmorgen redelijk op tijd naar het ontbijt, want onze gids komt ons om 10.00 uur ophalen voor een wandeling door de hutongs (dit zijn hele oude stadswijken in Beijing) en aansluitend met de metro naar het Zomerpaleis.
We starten onze wandeling in de hutong waar ons guesthouse in ligt. In de smalle straatjes is het druk door kleine marktstandjes, voetgangers, fietsers en elektrische scooters. Op een kleine loopafstand ligt een hele grote markt. Eerst komen we in de vlees en vis hal terecht. Hier in China hoef je de vis en het vlees blijkbaar niet te koelen. Het hangt en ligt gewoon in de marktkramen zonder enige vorm van koeling. Van de vlees- en visafdeling gaan we aan de huishoudwaren en kleding/schoenen voorbij en komen we op de groente en fruit markt. De meeste produkten liggen er mooi bij. We komen hele bekende produkten als tomaten, komkommers en appels tegen, maar ook onbekende produkten als drakenfruit en de wortel van de lotusbloem. Na de markt lopen we naar een andere hutong. Deze licht dichter bij de Verboden Stad en er woonden dan ook meer welgestelde mensen. Dit is goed te zien aan de huizen die er staan. Onze gids legt het nodige uit over het leven in de hutongs en de speciale stenen bij sommige voordeuren.
Na de wandeling door de hutongs gaan we me de metro naar het Zomerpaleis. Voordat we naar binnen gaan eten we eerst nog even snel frietjes met kip bij de KFC (we hadden op de Mc gehoopt, maar die was verdwenen). Na het eten gaan we het Zomerpaleis in. De naam zegt het al, dit was het paleis (met een gigantisch park en een gigantisch meer) waar de keizer in de zomer verbleef. Op sommige plekken heeft hij delen van plaatsen in China na laten bouwen, zodat hij niet naar die geliefde plaatsen toe hoefde te gaan, want hij had de geliefde stukken/plaatsen gewoon ergens in zijn tuin. We lopen door een groot stuk van de tuin en het paleis. Het lijkt niet zo druk, omdat de mensen zich in het Zomerpaleis goed kunnen verspreiden, maar op sommige dagen kunnen hier volgens de gids wel 100.000 tot 130.000 mensen zijn. We zien een prachtig gerestaureerd paleis, mooie tuinen, een marmeren boot (deze is overigens niet echt van marmer, maar is grotendeels geschilderd) en diverse andere verblijven en tempels. De meiden willen graag overvaren met een drakenboot naar de andere kant van het meer. Als we staan te wachten worden we aangesproken door een Chinese familie (waarschijnlijk Oeigoeren uit N-W China) die deels in klederdracht gekleed zijn. Dit betekent fotoshoot met deze familie. Libin, onze gids en ik gaan op de foto. Yue is zelf druk met foto's maken en Lieke kijkt toe hoe wij op de foto gaan. Achteraf hebben we een beetje spijt dat Lieke onze "fotoshoot" niet heeft gefotografeerd.
Aan de andere kant van het meer liggen rotsblokken en Libin en Yue geven een showtje ACRO weg. De langslopende chinezen kijken soms vol bewondering en sommigen maken zelfs foto's. We verlaten het Zomerpaleis op een andere plek als waar we naar binnen zijn gegaan. Het metrostation ligt ver weg en we nemen een fietstaxi (fietsriksja met elektromotor), want we hebben vandaag al genoeg gelopen.
De metro brengt ons terug naar ons guesthouse. We doen onderweg nog een paar boodschappen voor morgen als we naar de Chinese Muur gaan en gaan dan snel richting ons guesthouse.

We hebben vanavond weer in ons guesthouse gegeten. Daarna nog spelletjes gedaan en een beetje op tijd naar bed, want morgen worden we om 9.30 uur opgehaald voor ons bezoek aan de Chinese Muur en het olympisch stadion "Het Vogelnest".

Tot morgen! Over een paar dagen zijn we weer thuis met onuitwisbare herinneringen.

• 06 Augustus 2014 - 16:16

Jan, Linda, Milou, Yulin:

Zeker onuitwisbare herinneringen, geweldig allemaal. We zijn nu in Spanje, maar hebben wifi dus we konden jullie blijven volgen. Nog veel plezier de laatste dagen en een goede terugreis toegewenst!