Woensdag 30-7 Yangshuo - Reisverslag uit Yangshuo, China van Erik, Lieke, Libin en Yue Timmermans - WaarBenJij.nu Woensdag 30-7 Yangshuo - Reisverslag uit Yangshuo, China van Erik, Lieke, Libin en Yue Timmermans - WaarBenJij.nu

Woensdag 30-7 Yangshuo

Door: Erik Timmermans

Blijf op de hoogte en volg Erik, Lieke, Libin en Yue

30 Juli 2014 | China, Yangshuo

Vanmorgen toen we wakker werden meteen Yue gecheckt. Ze had geen koorts meer, dus onze bamboe-raft kon doorgaan. Omdat we eerst moesten fietsen, maar meteen fietsen geregeld. Het is hier wie het eerst komt het eerst maalt, dus om 8.15 uur meteen fietsen regelen (het lijkt wel een beetje op bedjes regelen bij het hotel in Spanje of Turkije).
Na ons ontbijt eerst flink insmeren voordat we op de fiets stappen. Het is in de ochtend al aardig warm en het wordt vandaag zo'n 35 of 36 graden. Onderweg koop ik maar meteen een Chinese strooien hoed, zodat mijn hoofd, nek en schouders goed beschermd zijn tegen de felle zon. Het is 1,5 uur fietsen naar het startpunt van de bamboe-rafts. De route loopt door allerlei kleine Chinese dorpjes en door het platteland. Soms zijn de panden verhard, mar grindpaden komen ook geregeld voor. Het is een mooie en afwisselende route. Lieke zit samen met Yue op een tandem. Libin en ik hebben allebei een eigen fiets. De meiden vonden in eerste instantie 1,5 uur fietsen veel te veel, maar zijn onderweg enthousiast als ze merken wat er allemaal te zien is. Na ruim 1,5 uur fietsen komen we bij de rafts aan. We kopen nog even stukken watermeloen en scoren 2 grote waterkanonnen. Deze zijn om ons te "verdedigen" tegen water spuitende chinezen op de rivier. Dit is een "sport" tijdens het raften. We zitten 2 uurtjes op de bamboe-raft. Af en toe is het erg druk op de rivier, omdat op die plekken bussen vol chinezen op een raft worden gezet om een rondje van een paar honderd meter te varen en een stroomversnellinkje af gaan voor de foto's en dan weer de bus in gaan. Er zijn ook stukken dat we maar met een paar rafts op de rivier zitten en we prachtige uitzichten hebben. Aan het eind van de route staan onze fietsen weer klaar en fietsen we in een half uurtje terug naar het guesthouse.
Na de fietstocht is het afkoelen geblazen in het zwembad. Door de zon is het water volgens mij ok bijna 30 graden, dus van echt afkoelen is geen sprake.
Na het eten vliegen de meiden weg, want ze hebben allebei vriendinnen te over. Libin heeft een leeftijdgenootje gevonden en die 2 lopen als 2 beginnende pubers rond met hun mobieltje. Yue heeft een heel groepje en spelen van alles. "Naar bed" is dan ook een vervelende opmerking.

Naast het guesthouse zit een klein winkeltje "Lia's shop". Naast dat je hier souveniers kunt kopen kun je hier ook schilder- en calligrafeerles volgen. Na wat rondvragen willen er morgenvroeg maar liefst 14 (!!) kinderen meedoen en leren hoe ze hun Chinese naam schrijven. Dat wordt een drukte morgenvroeg.

• 05 Augustus 2014 - 14:14

Nicky Verburg :